Opa en Oma als verrassing - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Ineke Borst - WaarBenJij.nu Opa en Oma als verrassing - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Ineke Borst - WaarBenJij.nu

Opa en Oma als verrassing

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ineke

17 November 2009 | Zwitserland, Bern

Kort bezoek aan Zwitserland

Van 7 t/m 10 november brachten wij, de grootouders van Ineke, Annie en Jan de Boer, een bezoek aan Egolzwil. Voor deze gelegenheid had Ineke de zondag en de maandag vrij genomen om samen met ons iets van het land te gaan bekijken.
Na 875 km rijden arriveerden we zaterdagavond op onze bestemming in Gasthaus Duc,
’s avonds hebben we samen met Ineke in Schötz gegeten.
Zondags bezochten we eerst haar kamer in Egolzwil en daarna het op loopafstand gelegen fok- en mestvarkens bedrijf waar zij werkzaam is. Veel zeugen met biggen en mestvarkens keken ons nieuwsgierig aan toen we hun zondagsrust verstoorden. Ineke gaf uitleg wat zij zoal aan werkzaamheden moest verrichten. Voeren, schoonmaken met een hoge drukspuit, schoon stro aanvoeren, controle houden op de gezondheid van de dieren en soms ook enten en biggen castreren. Het is een bedrijf met 50 fokzeugen en biggen en 400 mestvarkens en haar werktijden zijn van 6 tot 18 uur.
Na dit bezoek hebben we een autorit gemaakt naar het oostelijke deel van Zwitserland via de watervallen van Schaffhausen langs het Bodenmeer, het Zürichermeer en het Vierwoudstedenmeer naar Luzern. Hier hebben we tot slot heerlijk gegeten. Een rit van ruim 400 km met wat druilerig weer.
Maandag maakten we een treinreis door het zuidelijke deel van Zwitserland. Via Zürich, Chur naar Brig, langs de gletcher waar de Rhône ontspringt via Visp door de Furka tunnel naar Bern waar we zijn uitgestapt om iets te eten. Deze dag was er af en toe een beetje zon maar boven de sneeuwgrens was het nevelig waardoor we de Jungfrau, de Eicher en de Munch niet konden zien. Toch genoten we van de besneeuwde wereld en de mooie uitzichten.
‘s Avonds namen we afscheid van Ineke om de volgende ochtend vroeg weer huiswaarts te keren. In een korte tijd hebben we veel gezien, met Ineke als een heel goede gids.
Ineke veel dank voor de ontvangst en begeleiding tijdens dit korte bezoek en we hopen je snel weer in Nederland te ontmoeten.
Annie en Jan de Boer