De eerste dagen in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ineke Borst - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ineke Borst - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Ineke

26 Mei 2017 | Vietnam, Hanoi

Maandag begonnen aan een nieuw avondtuur en ik denk laat ik deze pagina maar weer eens onder het stof vandaan halen om mijn soort van dagboek bij te houden en jullie mee te kunnen laten genieten.

De vliegreis die in 2 delen was eerste deel van Amsterdam naar Hong Kong duurde ongeveer 11 uur. Maar zat naast een Nederlands stel dus was gezellig. Daarna een overstap van 2 uur en nog 2 uur vliegen kwam ik aan in Hanoi de hoofdstad van Vietnam. Deze dag kon ik rustig aan even bijkomen van de reis, wennen aan de temperatuur en de luchtvochtigheid het is hier tussen de 29 en de 32 graden overdag. Maar temperatuur went snel want als ik de airco op 26 graden zet heb ik koude voeten (zou het bijna zelf niet geloven). In de avond mee gedaan aan een wandeling met eten. We kregen op 7 verschillende plekken iets te eten. Deze toer samen met een gezin uit Nederland die bijna aan het einde van hun 3 maandse reis waren en een. Israëlische die net als ik net was aan gekomen. Nu eten de Vietnamese mensen veel maar ik denk dat onze gids dacht dat westerse mensen nog veel meer eten want hij bleef maar komen met eten bij iedere stop kregen we weer een hele maaltijd voorgeschoteld en het was moeilijk aan zijn verstand te brengen dat hij beter kleinere porties kon serveren zodat ze minder weg hoefte te gooien. Bij de laatste stop kregen we egg koffie. Dit is opgeklopt ei met veel suiker roerend wat verwarmd en daarin dan een espresso of iets. Als je van koffie houdt schijnt het een aanrader te zijn.

Dag 2
Vroeg uit de veren om met de auto naar Ninh Binh te gaan. Vanaf hier kan je met een bootje de Tam Coc op dit is een kanaal waarin rijst wordt geteeld. Dit kanaal stroomt door de bergen en door het water zijn er ook een soort van tunnels uitgesleten waardoor we dus ook onder de bergen door konden. Deze tocht samen met 2 Nederlandse meiden gedaan die net een week in Vietnam waren. Na de boot tocht heb ik met de gids de fiets gepakt (ik heb voor de trips rondom Hanoi 1 gids die goed Engels spreekt) en zijn we naar een pagode gefiets die tegen de berg op is gebouwd erg mooi om te zien. Na de pagode in de auto naar de tempel en de ruïne van het kasteel van koning dinh. De koning schijnt op de berg te liggen begraven bij de tempel hierdoor wordt de tempel veel bezocht door de "lokale" bevolking.

Dag 3
Vandaag gaan we de perfume pagode bezoeken deze pagode bevind zich in een druipsteengrot en wordt hierdoor gezien als een belangrijke plaats om voor onderandere je gezondheid te bidden. Er wordt ook gezegd dat als er een druppel op je valt je gezond bent en blijft en zelfs kleine kwaaltjes zal genezen. Tijdens de nieuwjaars feesten kunnen er dan dus ook wel eens ruzies ontstaan voor de plek waar de meeste kans is zo een druppel op te vangen. Omdat de pagode op een berg zit kan je deze klim te voet afleggen of met een "skilift" naar boven dit scheelt je een hele dag klimmen. Wij zijn dus met de lift omhoog gegaan. Hierdoor heb je ook gelijk een heel mooi uitzicht over de bergen. Om het ons niet helemaal te makkelijk te maken hebben we wel nog een klein deel geklommen de hele weg waren wel treden maar als nog pittig en geen stap gelijk. Bij de pagode aangekomen super mooi uitzicht maar ook erg indrukwekkend om zoiets in een berg te zien. Er was een dienst bezig en omdat het ook een heilige plaats is mochten er geen foto's gemaakt worden. Na afloop weer terug in de boot. Deze pagode is namelijk alleen via het water te bereiken en weer in de auto naar het hotel.

• 28 Mei 2017 - 12:04

Annie De Boer:

lieve ineke,

hartelijk dank voor je mail, fijn dat alles tot nu toe goed gaat en
    ik begrijp uit je verhaal dat je geniet. Ook wij hebben hier mooi weer
    en gisteren ook zelfs 30 graden. Met mamma heb ik gefietst.
    Hartelijke groeten en liefs van oma. en van Elmert, hij is er nu!