De tijd vliegt - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ineke Borst - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ineke Borst - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Blijf op de hoogte en volg Ineke

31 Mei 2017 | Vietnam, Hanoi

De eerste week zit er alweer op. De tijd vliegt zoveel mooie dingen gezien

Dag 4
Vanavond ga ik met de nachttrein naar Sapa. Over deze plaats zal ik in later meer vertellen. Vanwege de reis van vannacht stond vandaag het programma open voor eigen invulling vanmorgen een rondje gaan lopen naar het meer Hoan Kiem in het oude deel van Hanoi. In deze buurt zitten veel bezienswaardigheden.

De eerste uitdaging is het verkeer het lijkt alsof hier geen regels zijn en de wet van de grootste van toepassing is. Dit betekend dat een bus of vrachtwagen voorrang hebben. Of eigenlijk nemen of het kan of niet. Daarnaast wordt gedacht dat hoe harder je op je toeter drukt of hem gewoon ingedrukt houdt dat dan spontaan alle obstakels verdwijnen. Dit geeft veel bijzondere taferelen. Nu ben ik blij dat ik de afgelopen dagen een chauffeur had die de regels snapte zonder te veel te toeteren. En ik me dus in het verkeer niet druk hoefte te maken. Maar vandaag te voet door het centrum was bij de eerste paar wegen die over gestoken moesten worden to het wel even 3x twijfelen en toch maar blijven staan. Als je dan om je heen kijkt lopen de meeste mensen tussen de brommers door gewoon de straat over voor de auto's en bussen werd wel wat meer opgepast. Dit had Remco ook al gezegd dat het zo zou werken dus na een paar keer gedaan te hebben werd de drempel ook steeds lager om zo maar even de straat op te stappen terwijl er een hele rij wegbreed brommers aan komt zetten.

Na deze overwinning heerlijk de omgeving verkend en een ticket gekocht voor een waterpoppen show voor eind van de middag. Dit schijnt een must see te zijn. Heb namelijk al van meerdere gehoord dat ik daar een kaartje voor moest kopen. Daarna door naar de Van Mieu tempel. Dit is de tempel van de literatuur en de eerst universiteit. Daar aangekomen bleek het een soort van afstudeerdag te zijn want er liepen allerlei kinder vanaf 6 jaar rond in een toga en zo een hoedje met hele hordes fotograferende ouders er omheen. Leuk om te zien en blijkbaar zijn hier alle diploma's een feest.

Daarna door naar Thang Long dit is een complex wat grotendeels verwoest is tijdens de verschillende oorlogen maar bepaalde delen zijn intact gebleven of gerenoveerd. Hanoi werd voordat het de hoofdstad werd ook Thang long genoemd. Dit betekend rijzende draak. Hanoi betekent omringd door de rivier. Omdat de stad omringd wordt door de rode rivier. In de tijd dat Ho Chi Minh aan de macht kwam is Hanoi de hoofdstad van Vietnam geworden omdat deze beter te bereiken was als Nimh Binh. Het graf van Ho Chi Minh is ook in het oude deel van Hanoi. Erg imposant om te zien en dat het ook nog steeds erg goed bewaakt wordt.
Na deze side seeing tour ga ik me klaar maken voor de reis naar Sapa.

Dag 5 en 6
Kom erg vroeg aan met de trein in Lao Cai, kwart over 5. Lao Cai ligt 5 km van de Chinese grens. Van hieruit is het nog een uur rijden naar Sapa, daar aangekomen kan ik bij het hotel even douchen en krijg ik een ontbijt om vervolgens een wandeling te maken tussen de rijstvelden door. Sapa staat bekend om de terrassen van rijstvelden. Super mooi om te zien en dan ook te bedenken dat alles wat je ziet met de hand gemaakt is. Nogsteeds wordt hier alles met de hand gedaan soms als de familie wat geld heeft zijn er ossen aanwezig die helpen bij het ploegen van de velden. Deze tijd van het jaar is het toerisme laag omdat nu de gele velden niet te zien zijn. Momenteel waren ze druk bezig met het land klaarmaken en planten van de rijst. Iedereen in de familie helpt mee met dit proces. De jongens ploegen het veld de vrouwen en meiden oogsten de jonge rijst en planten dat vervolgens weer in een ander veld en de mannen die zorgen dat er nieuwe terrassen ontstaan. Daarnaast lopen de vrouwen en kinderen die niet kunnen helpen op het veld rond met spullen om te verkopen aan de toeristen.
Tijdens deze wandeling uitleg gekregen over de mensen die er wonen. Al het Engels wat ze daar kunnen hebben ze geleerd van de toeristen en sommige spreken best goed Engels. Daarnaast werd er nog een verhaal verteld over de Black hmong 1 van de bevolkingsgroepen die daar leven. We zijn er nog niet uit of dit een leuk verhaal is voor de toeristen of dat het echt gebeurd. Maar ik wil jullie in ieder geval het verhaal niet ontnemen.
Als bij de Black hmong een man zijn liefde verklaard aan een vrouw en zij geeft aan dat het niet wederzijds is, dan wordt ze gegijzeld en vast gebonden voor 3 dagen in die 3 dagen probeert de man te overtuigen dat hij echt de beste keuze is voor haar. Na 3 dagen wordt ze vrij gelaten en moet ze beslissen of haar mening over de man is veranderd of dat ze nogsteeds niet met hem wil trouwen. In het eerste geval dan zal er een dier of eten aan de familie van de vrouw worden geboden als bruidsschat. Als ze nogsteeds niet wil trouwen dan wordt er een groot feest gegeven om sorry te zeggen. Schijnbaar zijn ze daarna ook vrienden voor het leven.
Na dit bijzondere verhaal ben ik verder gegaan naar Fansipan de hoogste berg in Vietnam. Deze heeft een hoogte van 3143m. Ik heb de top niet helemaal te voet bereikt. Sapa ligt op een hoogte van 1600m daarna ben ik met de gondel naar 2800m gegaan en de laatste 341m heb ik geklommen dit kon via een trap van 603 stappen. Dit kostte evengoed nog de nodige energie vanwege de ijlere lucht en de brandende zon. Maar ik heb het behaald en het uitzicht was "letterlijk" adembenemend. Je kon heel mooi over de terrassen kijken. De volgende ochtend ben ik zelf nog naar een ander dorpje gegaan om daar van het uitzicht te genieten onderweg kwam ik 2 lokals tegen die mij het een en ander hebben verteld.
De volgende dag stond het volgende uitje alweer op de planning dus met een zeer luxe minibus terug naar hanoi.

Dag 7 en 8
De komende 2 dagen staat Ha Long Bay op de planning. Hiervan had ik al van meerdere gehoord dat je dit niet mocht missen als je naar Vietnam gaat. Een 2 daagse cruise is het ultieme genieten en tot rust komen. Maar eerst moest er weer een stukje afgelegd worden met een busje (iets minder luxe als die van de avond ervoor maar evengoed weer genieten). Na 4 uur rijden kwamen we met een deel van de groep aan in de haven. De overige 4 stonden daar al te wachten. Vanuit de haven werden we naar onze boot gebracht. Veel luxer als ik verwacht had. Veel ruimte en een eigen kamer (ik had me er op ingesteld de kamers te moeten delen). Dat we aan boord waren begonnen we gelijk met varen. Hier bleek ook gelijk dat je eigenlijk voor deze trip ook ogen in je achterhoofd moet hebben overal waar je keek zag je geweldig mooie rotsen opdoemen en als je je omdraaide miste je weer wat aan de andere kant. Als een stel Chinezen stond iedereen dus ook als een gek foto's te maken om maar niets te missen. Op een gegeven en moment heb ik m'n camera maar weggelegd om zelf van het uitzicht te gaan genieten. Ook moesten we nog naar binnen om te gaan lunchen dit was voor sommige moeilijk want die wilde niets van het uitzicht missen dus rende ze heen en weer tussen de tafel en het dek erg komisch om te zien. Na de lunch gingen we kayaken en daar na door naar een uitkijkpunt waar vanaf je een deel van Ha Long Bay kon zien en ook nog even een duik in de zee kon nemen. 's avonds gezellig met de Amerikanen en Nederlanders gezeten.
De volgende ochtend vroeg opgestaan om de zonsopgang te bekijken. Helaas was het erg bewolkt en hebben we niets gezien. Dus dan maar rustig aan het ontbijt. Want ook vandaag stond er weer een tochtje op de planning dit keer naar een van de grotten. Na dit bezoek kregen we een workshop Vietnamese loempia's maken. Erg leuk en lekker want dit was ook gelijk een deel van de lunch. Hierna keerde we weer terug naar de haven en gingen we weer op de bus naar Hanoi.

De eerste week van de reis zit er alweer op en de tijd vliegt! Ik ga nu beginnen aan het laatste deel van de reis.

• 31 Mei 2017 - 07:14

Annita:

Ineke, prachtig om te lezen, je hebt vast op je camera nog veel meer mooie foto's.
    geniet nog lekker van je komende dagen.

Liefs pap en mam.

• 31 Mei 2017 - 10:30

Maria (en Leo):

Wat maak je een prachtig mooie reis meis! Leuk dat we zo met je mee te mogen genieten.
    Lieve groet van ons

• 31 Mei 2017 - 12:55

Ina:

Ineke, dank je wel dat ik mee mag kijken naar je mooie reis verslag.
    Geniet er van.
    Groetjes Ina

• 31 Mei 2017 - 13:37

Corina:

Wat een prachtig reis verhaal! Heel veel plezier en we zijn benieuwd naar nog meer bijzondere belevenissen!
    Groetjes Corina

• 31 Mei 2017 - 20:23

Mariëtte Blaauboer:

Ineke dit is genieten, volgens mij is elke dag iets te kort. Oók een hele mooie tweede week toegewenst. Lieve groet Mariëtte en fam.